Raga. Apropierea continentului invizibil de J.M.G. Le Clezio – Recenzie

Detalii produs: 13,0 x 20,0 cm; copertă lucioasă; nr. de pag. 144
ISBN: 978-973-124-355-9
Editura: Art
Anul apariţiei: 2008
Domeniu: Ficțiune

Synopsis.

O miriada de insule, prilej de visuri si de cuceriri, cazute astazi in uitare: Oceania. Sub condeiul senzual al lui J.M.G. Le Clézio, acest continent inconjurat de ape capata forma unui mit, a unui spatiu in permanenta alterat de imaginar. Este si o istorie, cea a popoarelor cucerite si mereu dornice de libertate. si un orizont: cel al marii, cat vezi cu ochii.

Recenzie.

„Raga”. O lume, o civilizație. Cartea aceasta, încă de când am văzut-o pentru prima oară, mi-a stârnit o curiozitate aparte. Lucrul acesta s-a petrecut pentru simplul fapt că descrierea îmi părea enigmatică, iar titlul, deși nu este unul uzual, mi s-a părut interesant prin însăși unicitatea sa. Mai apoi am descoperit că de fapt, cartea de față este scrisă de premiantul cu Nobel pentru Literatură al anului 2008. Ceea ce mi s-a părut cu atât mai incredibil.

Trecând peste acestea și revenind la conținutul cărții, pot spune că nici nu am fost dat pe spate, dar nici nu m-a lăsat indiferent. Este genul acela de carte ce nici nu excelează, dar nici poți s-o arunci într-un colț și să uiți de ea. Și vă spun imediat de ce.

Am început recenzia prin a spune că este vorba despre o lume și o civilizație. Ei, da. În puținele pagini ale acestei cărți, autorul a introdus o istorie a unei părți minuscule a omenirii. Minusculă, dar valoroasă. Deși începe puțin confuz și nu se poate prezice încotro se va îndrepta, înlănțuirea evenimentelor duce până la insula „Raga”. Însă, înainte de ajunge acolo, autorul prezintă într-un mod plăcut și deloc laborios, încercările omenirii de a descoperi continentul Australian, ce se considera că avea rolul de a contrabalansa cu Eurasia, pentru a menține echilibrul Pământului (amuzant, așa-i?).

De la mitul mai sus menționat se ajunge la o splendidă prezentare a unei lumi autentice. O lume ce și-a construit existența pe bază mistică și care a evoluat în deplină armonie și pace cu natura. Nu numai că este prezentată viața poporului, dar autorul inserează și legende, cuvinte tradiționale, prezintă însemnătăți, nume, mituri, valori spirituale.

Așa cum este de așteptat, orice popor are și momentele sale de cădere. Acel moment în care din pricina unei influențe externe, de cel mai multe ori, influență distructivă, rupe legătura cu natura, înrăiește, provoacă teamă și ură. Iar sentimentele și trăirile acestea sunt relatate foarte subtil, prin intermediul povestirilor sau prin însăși relatarea istoriei, care nu deloc de neglijat.

Deși nu a debordat de un limbaj sofisticat, cartea plusează prin însăși modalitatea utilizată de autor pentru a relata istoria. Este succintă și la obiect, dar păstrează în același timp și misterul, ce te face să fii din ce în ce mai atras de lumea necunoscută din regiunea Oceaniei. Pentru că, drept spunând-o, de n-ar exista cărți de acest gen, popoarele ce viețuiesc și au viețuit acolo, cât și întreaga lor istorie, riscă să rămână necunoscută și să moară în timp.

Am fost cu atât mai fascinat de „Raga”, cu cât mi-am dat seama că există nenumărate fapte din istorie, pe care în momentul de față le-am dat complet uitării. Deși noi ne fălim cu telefoanele noastre de fițe și cu hainele noastre scumpe, acolo, departe de tot, un popor întreg încă se teme de contactul cu exteriorul. Și totul pentru că omul, prin natura sa, nu poate fi decât o bestie și un nemilos cu semenii săi mai puțin favorizați sau discriminați.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica: